Πέμπτη, 22 Αυγούστου 2013

Το ραπ ως πολιτικό μέσο ή ως μέσο διασκέδασης


          Πρωινό ξύπνημα, μιας και σήμερα δεν δουλεύω, (όπως και χτες) έχω όλη την άνεση να σπαταλήσω το χρόνο μου, πίνοντας ένα καφέ, να ακούσω λίγη μουσική και να ψαχουλέψω μαλακίες στο internet. Τις προάλλες έπεσε το μάτι μου, ενώ ψαχούλευα στο youtube μαλακίες, ένα βιντεάκι από ένα festival στην Αθήνα, το Athens Hip Hop Festival (AHHF). Φαντάζομαι μια ηλίθια απομίμηση του εξίσου ηλίθιου Thessaloniki Hip Hop Festival (THHF), που κατά καιρούς έχει φιλοξενήσει διάφορα αστέρια αστείρευτης βλακείας. Είπαν λοιπόν αφού αποβλακώθηκε ο κόσμος εκεί (και βγαίνει χρήμα από την επιχείρηση), γιατί να μην αποβλακωθεί και εδώ (και να βγει παραπάνω χρήμα από την επιχείρηση). Πολλές λεπτομέρειες δεν γνωρίζω, ούτε ποιος είναι ο νταβατζής στο Αθηναϊκό, μέχρι και πρόσφατα δεν ήξερα την ύπαρξη του. Παραθέτω ένα βιντεάκι από το AHHF που έγινε το περιστατικό που θα σχολιάσω.


          Στο παραπάνω video, βλέπουμε τον Υποχθόνιο και τους κομπάρσους του, να ραπάρουν ένα κομμάτι που αναφέρει την φράση "πουλημένοι σαν τους TxC, να βραβεύονται απ'την Χρυσή Αυγή", και από κάτω ένα κοινό εφήβων, να έχουνε γυρισμένες πλάτες στο stage, να έχουνε υψώσει κωλοδάκτυλα και να βρίζουν επειδή τους θίξανε τα τρισμέγιστα hiphop είδωλα.

          Για αρχή, βλέποντας την ηλικία σας, προφανώς και δεν έχετε προλάβει τους καιρούς που οι TxC παίζανε με punk μπάντες, τότε με αναρχική ταυτότητα, ούτε καν live-TxC, μετά την πολιτική τους στροφή 180 μοίρες, από αναρχικοί (τέλος πάντων), "θέλω να κάψω την βουλή" σε Ελληνοπυρηνικό rap, "ρέει ο Ιχώρ μέσα σε κάθε φλέβα μου". Ούτε προφανώς έχετε παρατηρήσει τα σύμβολα της ομάδας Έψιλον, που έχουν μοστράρει κατά καιρούς (αν γνωρίζετε τι εστί ομάδα Έψιλον, ψάξτε το) και άλλες ωραίες μασόνο-σιονιολογίες. Ούτε έχετε κάτσει να ψάξετε τους εθνικιστές που υμνεί ο Αρτέμης στα κομμάτια τους, όπως ο Ίων Δραγούμης (που θεωρείτε ακόμη και σήμερα από εθνικιστές, πατέρας του ελληνικού εθνικισμού, ψάξτε τον και αυτόν). Να πω για το κομμάτι "Μαξ" και τον γέροντα Παΐσιο; Ή μάλλον, να αναφέρω την βράβευση του Αρτέμη από τον Μάκη Βορίδη (2001)
για τον δίσκο "Έσσεται Ήμαρ" (θα βάλω και φωτογραφία για τους δύσπιστους), εσείς που σηκώνατε τα δακτυλάκια σας, ηλικιακά δεν τα έχετε προλάβει και προφανώς δεν γνωρίζετε ούτε το περιστατικό, ούτε τον συγκεκριμένο νεοναζιστή και την παρασκηνιακή του δράση, για να θεωρήσετε παράλογη την μπηχτή του Υποχθόνιου. Συμβουλεύω να το ψάξετε υπάρχουν άπειρα στοιχεία στο internet, είναι γνωστή φιγούρα του φασιστικού χώρου, (μην τα περιμένετε όλα στο χέρι, ψάξτε το).

          Δεν μπήκατε καν στην διαδικασία να ψάξετε πριν ανοίξετε το βρωμόστομα σας και βγάζετε κραυγές απόγνωσης για την "λασπολογία" στα hiphop είδωλα σας, μη χέσω, ανήλικα μαλακισμένα. Κακό δεν είναι να είσαι μικρός, κακό είναι να είσαι αμαθής και ηλίθιος.


          Έν τω μεταξύ, το γελοίο της υπόθεσης, είναι ότι τέτοιο σκηνικό δεν έγινε όταν βγήκε στην Πάνια και έκανε την μαϊμού στα παρατράγουδα. Τέτοιο σκηνικό δεν έγινε όταν έκανε τσιφτετελο-rap με την Κοκκίνου. Να πιάσουμε τα
πρωινάδικα που είχε πάρει φόρα και εμφανιζόταν. Γενικά δεν ενόχλησε κανέναν το "ένα λεπτό να σκεφτείς" που παιζόταν στο mad και ένα κάρο άλλες απελπισμένες εμπορικές προσπάθειες του να τραβήξει βλέμματα και να ακουστεί. Ούτε τέτοιο σκηνικό έγινε για τον "true hardcorά" dask που από "underground" και καλά, Βήτα Πείς, έγινε με τραβάει η μπατσίνα με αλυσίδα στο mad (που σημειωτέον στο συγκεκριμένο video του Υποχθόνιου εμφανίζονται και οι Α/Ε). Όλα τα παραπάνω είναι υποφερτά φαντάζομαι, αλλά όχι και να σου κράξουν τους TxC. Να ρωτήσω όμως και κάτι άλλο από τους "true hardcorάδες" ακροατές, όταν οι Ψυχόδραμα έλεγαν "το Ελληνοπυρηνικό τσακίζω στο σανίδι", τα ίδια άτομα δεν τους ακούγατε και φωνάζατε από κάτω τους στίχους εκστασιασμένοι; Τώρα τι έγινε; Ο Υποχθόνιος δεν τσαμπουκαλεύεται αρκετά και πήρατε θάρρος να του την βγείτε;


          Ίσως βέβαια και οι Ψυχόδραμα να μετάνιωσαν για το στίχο, μιας και είδα ότι παίζουνε live μαζί τους.


          Ας πάμε τώρα σε αυτούς που κράζουν τον Αρτέμη και τον λένε φασίστα και εθνικιστή. Ο Dj Alex που έκανε τα video, τις παραγωγές και γενικά ήταν το κεφάλι στους TxC όσον αφορά αισθητική κτλ κτλ, γιατί χαίρει αποθέωσις από εσάς; Αυτός δηλαδή που συμμετείχε έμπρακτα σε αυτό, έχει άλλες απόψεις ή τον πίεσαν και τον βάλαν με το ζόρι στο "Έσσεται Ήμαρ". Ο Εύθυμης που έχει group μαζί του δεν έχει ίδιες απόψεις; Δηλαδή τον ενοχλούν όλα αυτά και κάνει υπομονή; Κάνει rap μόνο για τα φράγκα και την πόζα μαζί του; Γιατί αποθεώνεται ως "true hardcorάς" και δεν λιθοβολείτε όπως ο Αρτέμης ως "εθνίκι"; Δεν είδα και πολλούς από σας να κράξουν τον Fleck για το beat που έδωσε στον Αρτέμη στο κομμάτι "Ο Μαρμαρωμένος". Γενικά δεν είδα και πολλούς να κράξουν τον Ψ
ή τον Σκηνοθέτη που παίζουνε παρέα lives. Να κάτσω να αναφέρω και τους Βήτα Πείς στο κομμάτι "Μαραθώνιος" και τα μάρμαρα του Παρθενώνα που πρέπει να επιστραφούν ASAP; Έλα ορίστε, να πιάσουμε και τους Στίχοιμα; Άστο, βγαίνει πολύ μεγάλο το "hiphop μπουλούκι" που θα λεγε και ο χοντρός.

          Γενικά παίρνει πολύ κόσμο η μπάλα, εσείς που κράζετε τόσο παθιασμένα δεν θα πρεπε να κάνετε και διακρίσεις. Ο καθένας κάνει τις επιλογές του, και προφανώς, όταν συνεργάζεσαι με κάποιον μουσικά και υποτίθεται κάνεις πολιτικό/αφυπνιστικό (μη χέσω) rap, ο συνεργάτης σου σε εκφράζει ή δεν σε εκφράζει το πολιτικό/αφυπνιστικό (μη χέσω) rap σου και είναι καιροσκοπικό, κοινώς οπορτουνισμός, ένα από τα δυο παίζουν. Οπότε την επόμενη φορά που θα αρχίζεις να κράζεις τον Αρτέμη για την εθνικιστική προπαγάνδα που ασκεί, μην ξεχάσεις να κράξεις και τους συνεργάτες/υποστηρικτές του. Όσους παίζουν μαζί του και συμμετέχουν στην προπαγάνδα του, έμμεσα ή άμεσα.


          Αυτό που έκαναν οι TxC τότε, και τώρα οι A/E είναι εθνικιστική προπαγάνδα και έτσι θα πρέπει να αντιμετωπίζεται. Το πολιτικό περιεχόμενο και η δράση ενός συγκροτήματος είναι πάνω από το τι σου κάθεται καλά στο αυτί, ο καθένας θα πρέπει να αναλαμβάνει τις ευθύνες του. Βέβαια λάθη γίνονται από πολλούς και όταν γίνονται αυτά καλό θα είναι ο καλλιτέχνης -αν θεωρεί ότι μια παρελθοντική κίνηση του πλέον δεν τον εκπροσωπεί- να το λέει και να μην το επαναλαμβάνει σαν πράξη. Τότε είναι ξεκάθαρος, μέχρι τότε, χρεώνεται τις πράξεις του και τις συνέπειες αυτών επίσης. Θετικές και αρνητικές. Για τους περισσότερους άλλωστε, όλα είναι εμπόριο, όλα μεταφράζονται σε views και ευρώ.

          Ας κλείσουμε το θέμα για τον Υποχθόνιο, μιας και το άφησα στην μέση. Καλά έκανε και είπε ότι είπε ο Υποχθόνιος, δεν είπε ψέματα, οι λόγοι που το κανε από την άλλη, σίγουρα δεν είναι πολιτικοί, αλλά θέμα προβολής, δεν είπα ποτέ ότι ο Υποχθόνιος είναι καλύτερος, δεν προμοτάρει εθνικισμό βέβαια, αλλά προμοτάρει καπιταλισμό (δίχως να πιστεύω ότι το καταλαβαίνει και ιδιαίτερα), και τα δύο σαθρά είναι. Το δεύτερο εξουσιάζει το πρώτο, να δουλεύει για τον τραπεζίτη. Δεν θα σχολιάσω τις γραφικές ατάκες του όπως το "Capital Music" βγαίνει από το κεφάλι του Μαρξ, που είπε σε ένα άλλο video που είδα, να τον ενημερώσω ότι είναι το "Κεφάλαιο" του Μαρξ, αν δεν μπερδεύτηκε, και στις δύο περιπτώσεις βέβαια, μου προσέφερε τρελό γέλιο και τον ευχαριστώ. Είναι άτομο που δεν κάνει μουσική σκέψης, αλλά μουσική διασκέδασης, για αυτό και για μένα δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται σοβαρά, δεν καλλιεργεί συνειδήσεις, διότι δεν τον παίρνει κανείς στα σοβαρά. Τον ακούνε από σκυλάδες, μέχρι ραπάδες στις παρέες τους και εξυπηρετεί ανάγκες διασκέδασης. Αν κάποιος πάρει στα σοβαρά το μουσικό του προφίλ και φτιάξει ιδεολογία σύμφωνα με αυτό, δεν φταίει ο Υποχθόνιος, αλλά ο λοβοτομημένος ακροατής του.


          Εν αντιθέσει, το rap που κάνουν οι A/E, προβάλλεται ως σοβαρό, ως ώριμο, ως αφυπνιστικό, με αποτέλεσμα "ψαρομένα" παιδιά που ακόμη δεν έχουν ψαχτεί, να "μαγεύονται" από το καλλιτεχνικό είδωλο τους -που σημειωτέον χαίρει μεγάλης προβολής από μουσικά κανάλια και ακροδεξιά περιοδικά- και να την ψάχνουν με το εθνικιστικό κίνημα, άλλοι πιο ανοιχτόμυαλοι μετά από καιρό τους αρνιούνται, άλλοι λιγότερο εύστροφοι και κινδυνολόγοι μετατρέπονται σε αυτό που θέλουν να καλλιεργήσουν οι A/E, εθνικιστές επαναστάτες, δηλαδή εθνίκια, φασίστες, χρυσαυγίτες, χουντικούς, θρησκόληπτους, μπάτσους και δεξιόστροφα φασισταριά.


          Κάθε καλλιτέχνης έχει ταμπέλα, θέλει δεν θέλει. Η ταμπέλα δημιουργείται από την μουσική του, τις προσωπικές και καλλιτεχνικές του επιλογές, τα άτομα που συνεργάζεται, τα lives και τα roster που παίζει ή συμμετέχει και από τις ίδιες τις δράσεις του καλλιτέχνη. Η μουσική θεωρώ ότι διαχωρίζεται σε δύο τομείς, την μουσική για σκέψη και την μουσική για διασκέδαση. Η πρώτη δεν θα πρεπε να μπερδεύεται με την δεύτερη και οι δυο μουσικές εξυπηρετούν κάποιες ανάγκες, διαφορετικές μεταξύ τους.

          Όταν θέλεις να διασκεδάσεις, δεν μπορείς να διασκεδάσεις ακούγοντας ένα βαρύ πολιτικό κομμάτι, γιατί δεν θα σε αφήσει να ξεκουράσεις το κεφάλι σου, αλλά θα το φορτώσει κι άλλο. Κάποιες φορές, ο εγκέφαλος έχει ανάγκη από ξεκούραση, εκεί μπαίνει και η μουσική διασκέδασης. Η electronica, η dubstep, η dnb, το trap, το swag και ένα κάρο άλλα είδη μουσικής, που δεν βασίζονται στον στίχο, αλλά στο πόσο καλά βαράνε τα beats, είναι μουσική που ακούς για να διασκεδάσεις, κάποια από τα παραπάνω είδη τα γουστάρουν κάποιοι και τα μισούν άλλοι. Είναι θέμα αισθητικής, στο πως αντιλαμβάνεσαι την διασκέδαση. Άλλοι γελάνε και περνάνε καλά πηγαίνοντας θέατρο, άλλοι στο τσίρκο, άλλοι στον Υποχθόνιο, άλλοι στον Οικονομόπουλο, άλλοι στον Μηδενιστή, άλλοι στο festival της ΚΝΕ με τους Goin' Through, άλλοι στο πάρτι της ΔΑΠ με τους Goin' Through (πάλι).


          Κάνω τον παραπάνω διαχωρισμό για να καταλήξω στο εξής, ότι αν κάνεις/ακούς πολιτικό rap δεν θα πρεπε να σε ενοχλεί το swag, το rnb, ή το οτιδήποτε που δεν γίνετε να μπερδευτεί με το πολιτικό rap, διότι δεν έχει καμία σχέση με το πολιτικό rap. Εκεί που θα πρεπε ο ακροατής και ο καλλιτέχνης του πολιτικού rap να επικεντρωθεί, είναι στους καλλιτέχνες που μπορούν να μπερδευτούν με αυτό/αυτά που κάνει/ακούνε, ενώ δεν έχουνε καμία σχέση μεταξύ τους. Εμένα προσωπικά αυτοί με ενοχλούνε, δεν με ενοχλεί ο κάθε snik και ο κάθε Υποχθόνιος. Η εναλακτίλα είναι στο στόχαστρο μου και η ψευτιά.


          Εκτιμώ την ειλικρίνεια από όποια πλευρά προέρχεται. Σαφώς βέβαια, ο καθένας αναλαμβάνει τις ευθύνες του και αν είναι ειλικρινής νεοναζί/καπιταλιστής/εξουσιαστής,  υποκριτής αριστερός και καιροσκόπος αναρχικός, θα με βρει απέναντι του.

8 σχόλια:

  1. to xa diabasei apo pio prin, de 8a mporoysa na symfwnhsw perissotero, ektos stoy oti oi diaxwrismoi aytoi den einai kai teleioi, me thn ennoia pws px k oi going through ypoti8etai px exoyn politika kommatia,asxeta poy gia sena k mena einai skoypidia, alloi ta 8ewroyn ws tetoia. Kai h ais8htikh einai kati poy ta diaperna kai ta dyo taytoxrona.

    Alla tespa, 8a 8ela thn apopsh soy gia thn pleon enwsh ooooolwn aytwn parapanw.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Fantazomai tha anaferese gia tin sigkentrosi olon ayton stin sinenteyxi tipou kai gia tous logous pou bgalane.

    Apo oti katalaba ego mazeytikane os "hiphop" kalitexnes kai o kathenas elege to makri tou kai to konto tou. Den parakolouthisa oles tis sinenteyxis, 3-4 anamesa se aytous itan kai o Totem pou ego prosopika ton sebomai para poli kai sosta milise. Safos bebaia den theoro oti eixane kamia douleia na mazeytoune oloi parea ekei gia na poune oti pethane ena anthropos kai gia ayto prepei na paramerisoume tous egoismous mas kai na pame na kanoume oloi parea lives kai na dosoume agapi san kino metopo "HipHop" "culture". Oute o zoltan na to diorganone diladi me "no sponsor" to pasok.

    Simfono oti oi egoismoi entos tou kinimatos prepei na parameristoun gia na dimiourgithoun kai na organothoun sineleusis gitonias me antifasistiko xaraktira, se kathe gitonia, pou tha exei os skopo tin prostasia stis geitonies gia na apofigoume epomena maxairomata kai organomenes dolofonies.

    Tora ti eixan sto kefali tous oloi oi gnostoi aytoi hiphop artistes den xero. Kai mallon den tha thela na xero. Ousiastiko politiko logo den akousa ektos tou totem pou kai aytos pio prosopika milise apla exei politiko xaraktira to atomo kai otan eisai politikopoihmenos anthropos opos kai na milisis fenete.

    Opos kapote tha elege o xontros, apla mazeytike ena hiphop mpoulouki. Ti sxesi exei ayto me to antifasistiko kinima? Apanto: kamia.

    Oi kairoi den theloun dimosies sxesis, theloun organosi kai praxi. Oi koubentes tha ginoun stous dromous.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. @ Xanadiabazontas tin apantisi mou thelo na simioso oti sebomai tin drasi tou totem sto dromo oxi tin politiki grammi pou akolouthi. Poli pithanon kapoia stigmh sto mellon na sigkroustoume.

      Διαγραφή
  3. δεν ξερω απο που να αρχισω..λοιπον θα πω και εγω οτι ειμαι στην ηλικια η και μεγαλητερος/μικροτερος απο τα ατομα που κανουν το AHHF και οτι και εγω θα μπορουσα να κανω το ιδιο πεαγμα αν ακουγα να κρινουν ενα πρωην μεγαλο crew hip hop..και να ιμνο τον ρολο τους στο ξεκινιμα της ελληνικης ραπ..μονο και μονο γιατι καποτε συνεβαλαν στο ραπ..(οτι κανουν οι γνισιοι νεολληνες με την ιστορια σημερα)..αλλα καθως ασχολουμε με το ραπ τα τελευτεα δυο χρονια και τον τελευτο χρονο καταλαβα οτι δεν πρεπει απλα να ασχολουμε με αυτο αλλα και για να ψαχνομαι για αυτο..καταλαβαινω οτι εχεις δικαιο γι αυτα που λες πςρι Α/Ε..και μου αρεσει το οτι για να πισεις ενα "hip hoper" .."θιγεις" και μεγαλα crewsκαι τους βαζεις ολους στον ιδιο λακο.ενα φανατισμενο με βηταπεις η στιχοιμα θα ελεγε οτι δεν μπορεις να μπεκεις Α/Ε με ασαρκο η βαλαντι..αλλα με βασει την επιχιριματολογια ..ΕΧΕΙΣ ΔΙΚΑΙΟ..και σχετικα με το γιατι βριζουν μονο υον αρτεμη.πιστευω ειναι γιατι οταν κλιθικαν να βραβευτουν απο τους Χ.Α.ζους ηταν ο μοβος που πηγε ως εκπρωσοπος γιατι οι αλλοι δυο το βρικαν " ανιθικο"(τωρα θα μου πεις μαζι γραψανε το cd) αλλα ετσι για τα ματια του κοσμου δεν πατισανε στην εθνικη πανιγηρη ..τωρα ενα μπραβο τα αρθρα σου ειναι συναρπαστικα(ιδικοτερα αυτο με ξετρελανε ..ο τροπος που τοποθετισε στο μακεδονικο/κυπριακο ζητιμα της ραπ)..καθ τι στον πουτσο..την ωρα που φτιαχνατε το cd με το σφαλμα κανατε και δημοσιογραφια..και στον δυο τα μπλογκ τα αρθρα ειναι ΓΑΜΑΤΑ..ας μην αναφερω την μουσικη δουλιασας γιατι θα γινω κοινικος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. το swag ειναι τροπος ντυσιματος οχι ειδος μουσικης peace :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. @Ανώνυμε

      Άν ψάξεις καλύτερα την λέξη θα δεις οτι ειναι πρακτικά τρόπος τρεξίματος, αφού βγαίνει απο το λαχάνιασμα στο joking.

      Διαγραφή
  5. Σχετικά με το καταληκτικό σχόλιο περί μορφών διασκέδασης και αισθητικής, νομίζω πως το είδος διασκέδασης και αισθητικής που βρίσκει αρεστό ο καθένας από εμάς όχι μόνο είναι ιδεολογικά φορτισμένο, αλλά θα έπρεπε εμείς οι ίδιοι να τονίζουμε αυτήν τη φόρτιση σε κάθε ευκαιρία. Δεν χρειάζεται να ξεφτυλίζουμε την ανθρώπινη έκφραση και να αναπαράγουμε την σύγχρονη αλλοτρίωση για να διασκεδάζουμε "ανάλαφρα". Χωρίς βέβαια να υπονοώ ότι πρέπει να στηρίζουμε μονάχα τις μορφές έκφρασης και κοινωνικοποίησης που συνδέονται με τον προβληματισμό και την ευαισθητοποίηση, υπάρχει όμως αγεφύρωτο χάσμα ανάμεσα στη πολιτική στάση ζωής και τον "ξέγνοιαστο" χαρακτήρα του σκυλάδικου ή του τσίρκου. Κι έμενα οι παιδικές μου προσλαμβάνουσες ήταν η Γαρμπή και η Κοκκίνου, όμως ο μόνος τρόπος με τον οποίο επιτρέπω στον εαυτό μου να διασκεδάσει με την τέχνη τους πλέον, είναι υπό το πρίσμα της καφρίλας. Οπότε εμένα προσωπικά κι ο Ύπο εχθρός μου είναι, απλά τυχαίνει να γελάω μαζί του αντί να θεωρώ πως του αξίζει μία σφαίρα στο κούτελο. Ωραίο το "Περιθώριο" παρεπιπτόντως. Φοίβος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Δεν μπορω να καταλάβω όταν βγαίνει ένας δεξιός ή εθνικιστείς και λέει την αποψή του σε τραγούδια ειναι προπαγάνδα ενώ όταν βγαίνουν άλλοι πχ ΕΞΤΑΣΗ ΤΕΑΜ - ΑΝΤΑΡΣΙΑ,Βόρεια Αστέρια και αλλοι τοσοι αριστεροι και προμοτάρουν αναρχία, κουμμουνισμό και νεοφιλελευθερισμο είναι μια χαρα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή